ІНСТРУМЕНТАРІЙ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ІЗ КІБЕРБЕЗПЕКИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Ключові слова: фахівці із кібербезпеки; цифрова грамотність; цифрова компетентність; цифрові інструменти; цифрові технології

Анотація

У статті проаналізовано вітчизняні та зарубіжні напрацювання щодо проблем формування цифрової компетентності та ефективного використання інформаційних технологій у навчанні. Розглянуто складові цифрової компетентності, які передбачають впевнену, критичну і відповідальну взаємодію з цифровими технологіями для навчання, роботи та участі у житті суспільства. Наведено результати глобального дослідження з інформаційної безпеки, а також опитування працівників провідних кіберкомпаній у всьому світі, у тому числі в Україні, які вказують на подальшу необхідність застосування та впровадження комплексного підходу у сфері освіти, із використанням організаційних заходів, програмно-технічних засобів і процесів управління на всіх рівнях діяльності будь якої організації, а також відповідного інструментарію задля підвищення рівня цифрової компетентності. Сформульовано сутність значення цифрових інструментів сфери кібербезпеки, яке має на увазі сукупність інтернет-засобів (ресурсів) для захищеності суб’єктів мережевого середовища від різних видів інформаційних та кіберзагроз, забезпечення належної організації протидії їхньому впливу, формування, функціонування й еволюції кіберпростору, а також розвитку освітніх кібертехнологій та інформаційного суспільства в цілому. Проаналізовано, виділено та запропоновано три основні групи цифрових інструментів сфери кібербезпеки (професійні кіберінструменти, інструменти кіберосвіти та комунікативні кіберінструменти), які надають можливість використовувати, доступатись, фільтрувати, оцінювати, створювати, програмувати та поширювати цифровий контент, керувати та захищати інформацію, вміст, дані та цифрові ідентичності, а також ефективно працювати з програмами, пристроями, штучним інтелектом та роботами тощо. Доведено, що на сьогодні робота з цифровими кіберінструментами та їх вмістом вимагає рефлексивного та критичного і водночас допитливого, відкритого та перспективного ставлення до їх розвитку, а також етичного, безпечного, ефективного та відповідального підходу до їх використання.

Посилання

Diorditsa, I. (2016). State of training of cyber security specialist. Visegrad Journal on Human Rights, vyp. 6/1, s. 59-65.

Karpenko, O. V., Arsenovych, L. A. (2020). State cyber education and tools to increase the level of digital competence of the population of Ukraine. Visn. NADU. Seriia «Derzhavne upravlinnia», № 1 (96), s. 95–102.

Morze, N. V. (2019). 3D mapping of digital competence in the education system of Ukraine. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 70, № 2, s. 28-42.

Scott, C. (2015). The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century?. UNESCO Education Research and Foresight, Paris. [ERF Working Papers Series, no. 15].

Ferrari, A. (2011). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks”. Luxemburg: IPTS-JRC.

Martin, A., Grudziecki, J. (2006). Concepts and Tools for Digital Literacy Development. Innovations in Teaching and Learning inInformation and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246-264.

Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Luxemburg: IPTSJRC.

Digital Agenda of Ukraine - 2020 (“Digital Agenda” - 2020) Conceptual principles. Priority areas, initiatives, projects of “digitalization” of Ukraine until 2020. https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf.

The results of EY's Global Information Security Survey show that cybersecurity remains an important issue on the organizations' agenda. Website of the European Business Association EBA. https://eba.com.ua/rezultaty-globalnogo-doslidzhennya-ey-z-informatsijnoyi-bezpeky-pokazuyut-shho-kiberbezpeka-zalyshayetsya-vazhlyvym-pytannyam-poryadku-dennogo-organizatsij/.

How to Improve Facebook Engagement in 2016. https://www.webhostingsecretrevealed.net/uk/blog/socialmedia-marketing/social-media-safety-5-dangers-every-influencer-needs-to-know-about/.


Переглядів анотації: 41
Завантажень PDF: 63
Опубліковано
2022-03-31
Як цитувати
Arsenovych, L. (2022). ІНСТРУМЕНТАРІЙ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ІЗ КІБЕРБЕЗПЕКИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ. Електронне фахове наукове видання "Кібербезпека: освіта, наука, техніка", 3(15), 93-109. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2022.15.93109