ІНТЕЛЕКТУАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ ЕНЕРГОСПОЖИВАННЯМ У ПЕРИФЕРІЙНИХ ОБЧИСЛЮВАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ НА ОСНОВІ ТЕОРІЇ ІГОР
DOI:
https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.27.732Ключові слова:
інформаційна система, периферійні обчислення, Інтернет речей, управління комп’ютерною мережею, інтелектуальне управління енергоспоживанням, інформаційні технології, корпоративні мережі, теорія ігорАнотація
З розвитком технологій периферійних обчислень (Edge Computing) та Інтернету речей (IoT) зростає актуальність оптимізації енергоспоживання в розподілених мережах. Традиційні методи управління енергоспоживанням часто є недостатньо ефективними через відсутність адаптації до динамічних умов навантаження та обмежену можливість координації між вузлами. У цій статті розглянуто кооперативну динамічну модель управління енергоспоживанням у периферійних обчислювальних мережах, що базується на принципах теорії ігор. У вступі визначено основні проблеми сучасних периферійних обчислювальних систем, серед яких високе енергоспоживання, нерівномірний розподіл навантаження та обмежені можливості адаптації до змінних умов роботи. Проведено огляд актуальних досліджень у сфері енергоефективного управління в периферійних обчисленнях. У розділі теоретичних основ дослідження описано ключові концепції, що лежать в основі запропонованої моделі. Розглянуто принципи кооперативних та некооперативних ігор, рівноваги Неша та алгоритмів оптимізації енергоспоживання, що застосовуються для балансування навантаження вузлів мережі. У розділі методології сформульовано математичну модель, що описує поведінку вузлів периферійної обчислювальної мережі як динамічну гру з неповною інформацією. Визначено функцію корисності вузлів, яка враховує рівень споживаної енергії, якість обслуговування (QoS) та витрати на передачу даних. Описано механізм знаходження рівноваги Неша для оптимального розподілу ресурсів між вузлами. У результатах дослідження продемонстровано ефективність запропонованої моделі у зниженні енергоспоживання та підвищенні продуктивності периферійної мережі. Запропонований підхід дозволяє вузлам адаптивно змінювати свої стратегії залежно від змін у навантаженні, що дає змогу мінімізувати загальні енергетичні витрати без втрати продуктивності. Використання машинного навчання у прийнятті рішень додатково підвищує ефективність системи. Практичне застосування моделі охоплює такі сфери, як розумні міста, IoT-інфраструктури, автономні системи керування енергоспоживанням. Використання розподілених механізмів прийняття рішень дозволяє забезпечити стабільну та ефективну роботу обчислювальних вузлів навіть в умовах обмежених ресурсів. У висновках підсумовано ключові результати дослідження та зазначено перспективи подальшого розвитку моделі, включаючи інтеграцію алгоритмів глибокого навчання, розширення механізмів кооперації між вузлами та впровадження технологій прогнозування енергоспоживання.
Завантаження
Посилання
Asad, A. (2024). A turning point for artificial intelligence: The role of the Zetlin machine in reducing energy consumption. Unite.AI. https://www.unite.ai/uk/a-game-changer-for-ai-the-tsetlin-machines-role-in-reducing-energy-consumption/
Lucero, А. (2022). Edge Computing and IoT: How they fit together. Fiberroad Technology. https://fiberroad.com/uk/solutions/aiiot-iiot/edge-computing-iot/
Burd, T., & Brodersen, R. (1995). Energy efficient CMOS microprocessor design. Twenty-Eighth annual hawaii international conference on system sciences, 288–297. https://doi.org/10.1109/hicss.1995.375385
Cui, G., He, Q., Xia, X., Chen, F., & Yang, Y. (2022). Energy-efficient edge server management for edge computing: A game-theoretical approach. У ICPP ‘22: 51st international conference on parallel processing. ACM. https://doi.org/10.1145/3545008.3545079
He, Q., Cui, G., Zhang, X., Chen, F., Deng, S., Jin, H., Li, Y., & Yang, Y. (2020). A game-theoretical approach for user allocation in edge computing environment. IEEE Transactions on Parallel and Distributed Systems, 31(3), 515–529. https://doi.org/10.1109/tpds.2019.2938944
Mischos, S., Dalagdi, E., & Vrakas, D. (2023). Intelligent energy management systems: A review. Artif. Intell. Rev. 56, 11635–11674. https://doi.org/10.1007/s10462-023-10441-3
Nash, J. (1997). 1. Equilibrium points in n-person games. PNAS 36 (1950) 48–49. Classics in game theory. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400829156-006
Otto, T. (n. d.). What is SCADA? Supervisory control and data acquisition. STL Partners. https://stlpartners.com/articles/edge-computing/scada/
Singh, G. K. (2013). Solar power generation by PV (photovoltaic) technology: A review. Energy, 53, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.energy.2013.02.057
Sun, Z., Sun, G., Liu, Y., Wang, J., & Cao, D. (2023). BARGAIN-MATCH: A game theoretical approach for resource allocation and task offloading in vehicular edge computing networks. IEEE Transactions on Mobile Computing, 1–18. https://doi.org/10.1109/tmc.2023.3239339
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ігор Бученко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.