СУТНІСТЬ КІБЕРОБОРОНИ УКРАЇНИ: ВИЗНАЧЕННЯ ТА ПРОТИРІЧЧЯ ПРАВОВИХ ТА ТЕОРЕТИЧНИХ ЗАСАД
DOI:
https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.30.909Ключові слова:
захист інформації; інформаційна інфраструктура; інформаційно-комунікаційна система; кібербезпека, кіберзахист; кібероборона; кіберпростір; критична інфраструктура.Анотація
З початком гібридної агресії рф у 2014 році, а особливо після повномасштабного вторгнення 2022 року, Україна стала об’єктом масштабних кібератак, спрямованих на критичну інфраструктуру та інформаційні системи державних інституцій. Наявна статистика кібератак підтверджує наміри рф будь-якими методами “захопити” кіберпростір України з метою досягнення стратегічної переваги у збройному конфлікті. Відповідно, завданнями України є захист власного кіберпростору та створення умов для здійснення активних дій у кіберпросторі противника. У статті досліджено сутність кібероборони України в розрізі фундаментальних визначень згідно Законів України “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України”, “Про оборону України” та відповідних нормативно-правових актів. За результатами аналізу виокремлено протиріччя теоретичних та правових засад кібероборони, наголошується на відсутності чіткого законодавчого визначення терміну “кібероборона”. Підкреслюється, що жодним нормативно-правовим актом не визначені структура системи кібероборони держави, склад та завдання суб’єктів її забезпечення, а також об’єкти кібероборони. Деякі питання частково окреслено у проєкті Закону про Кіберсили Збройних Сил України, однак його положення містять розбіжності із чинним законодавством та розглядають кібероборону у “вузькому” значенні. Все зазначене ускладнює формування державної політики у сфері кібероборони, та відповідно, реалізації системи кібероборони. Акцентовано увагу на необхідності гармонізації законних та підзаконних дефініцій з позицій системного підходу, виокремлення кібероборони в окрему сферу з прийняттям базового закону “Про кібероборону України”, який визначатиме засади державної політики, забезпечить гармонізацію правового поля та сприятиме реалізації стратегічних цілей держави у сфері кібероборони.
Завантаження
Посилання
North Atlantic Treaty Organization. (2016, July 8–9). Statement following the Warsaw Summit. Retrieved August 27, 2025, from https://www.nato.int/cps/uk/natohq/official_texts_133169.htm
President of Ukraine. (2021, August 26). On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated May 14, 2021 “On the Cybersecurity Strategy of Ukraine” (Decree No. 447/2021). Retrieved August 27, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/447/2021#Text
Skitsko, O., & Shirshov, R. (2024). Regulatory and legal support for cyber defense of Ukraine: Current state. Legal Bulletin, (3), 244–250. https://doi.org/10.32782/yuv.v3.2024.29
Tyutyunnyk, V. (2025). Cyber defense of Ukraine: State, problems, and current measures to ensure it. Defense-Industrial Courier. Retrieved August 27, 2025, from https://surl.li/tcqxwm
Davydyuk, A. V. (2022). Cybersecurity and cyber defense of critical infrastructure. In Cybersecurity of Energy: Proceedings of the Scientific and Practical Conference (Kyiv, May 27, 2022) (pp. 50–52). Kyiv. Retrieved August 27, 2025, from https://is.gd/yd2rQK
Savchenko, V. A. (2023). Ensuring the stability of the state’s cyber defense under conditions of armed conflict. Modern Information Protection, 55(3), 6–11. https://doi.org/10.31673/2409-7292.2023.030001
Danyk, Y., Vorobiienko, P., & Chernega, V. (2019). Fundamentals of cybersecurity and cyber defense (2nd ed.). Odesa: ONAZ named after O. S. Popov.
Ternovy, O., Shkurenko, O., & Minenko, L. (2023). Problematic aspects of cyber defense: The place and role of cyber protection in the Armed Forces of Ukraine. Modern Information Technologies in the Field of Security and Defense, 46(1), 23–31. https://doi.org/10.33099/2311-7249/2023-46-1-23-31
Snitsarenko, P. M. (2024). On the essence of cyber defense as a type of military action. Science and Defense, (3), 45–54. https://doi.org/10.33099/2618-1614-2024-26-3-45-54
Snitsarenko, P. M. (2024). Cyber defense of Ukraine as a component of state defense. Science and Defense, (4), 40–48. https://doi.org/10.33099/2618-1614-2024-27-4-40-48
Verkhovna Rada of Ukraine. (2017, October 5). On the basic principles of ensuring cybersecurity in Ukraine (Law No. 2163-VIII, as of April 20, 2025). Retrieved August 27, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text
Verkhovna Rada of Ukraine. (1991, December 6). On the defense of Ukraine (Law No. 1932-XII, as of July 9, 2025). Retrieved August 27, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text
National Security and Defense Council of Ukraine. (2021, May 14). On urgent measures for the cyber defense of the state (Resolution as of August 28, 2021). Retrieved August 27, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0053525-21#Text
Verkhovna Rada of Ukraine. (2024, December 19). On the Cyber Forces of the Armed Forces of Ukraine (Draft Law No. 12349). Retrieved August 27, 2025, from https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45453
President of Ukraine. (2021, September 17). On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated August 20, 2021 “On the Strategic Defense Bulletin of Ukraine” (Decree No. 473/2021). Retrieved August 27, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/473/2021#Text
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Світлана Паламарчук, Наталія Паламарчук, Роман Штонда, Тетяна Побережець

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.