МЕТОДИКА ВИЯВЛЕННЯ ШКІДЛИВОГО КОНТЕНТУ ЗА ДОПОМОГОЮ СЕНТИМЕНТАЛЬНОГО АНАЛІЗУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.30.921

Ключові слова:

виявлення на основі штучного інтелекту, дезінформація, фейк, пропаганда, ідентифікація дезінформації, NLP, кібербезпека, засоби масової інформації, опрацювання природної мови, мультимодальний аналіз, машинне навчання

Анотація

У статті досліджується проблема виявлення шкідливого контенту в персональних електронних комунікаціях, таких як електронна пошта, повідомлення в соціальних мережах або месенджерах. Сучасні системи фільтрації шкідливого контенту переважно базуються на аналізі ключових слів, структурних особливостей повідомлень та технічних параметрів, таких як IP‑адреси чи домени походження повідомлень. Такі системи мають обмежену ефективність проти сучасних кіберзагроз, що використовують контент повідомлень з емоційними маніпуляціями чи фейковою інформацією. Крім того, ефективність таких підходів є обмеженою, особливо коли йдеться про цільові атаки та новітні методи обходу захисних механізмів, що постійно еволюціонують.

В роботі запропоновано гібридну модель «MaliciousContentDetector», яка поєднує лексичні методи, методи машинного навчання (TF-IDF, Random Forest) та глибинне навчання (BERT) для аналізу сентименту тексту. Модель враховує лінгвістичні особливості української мови та контекстуальні емоційні тригери. Також запропоновану модель реалізовано у вигляді програмного забезпечення з можливістю інтеграції в браузери та інші застосунки для підвищення кіберзахиченості кінцевих користувачів. Розроблену модель було протестована на базі реальних повідомлень в одній із соціальних мереж на прикладі популярного новинного каналу. В ході аналізу 162 дописів модель «MaliciousContentDetector» показала високу ефективність та точність виявлення потенційно шкідливого текстового контенту.  

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

DeBounce. (2025). Email spam statistics 2025. Retrieved from https://debounce.io/email-spam-statistics

Medhat, W., Hassan, A., & Korashy, H. (2014). Sentiment analysis algorithms and applications: A survey. Ain Shams Engineering Journal. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2090447914000550

Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A. N., Kaiser, L., & Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need. Advances in Neural Information Processing Systems, 30.

Darchuk, N. (2019). Linguistic approach for development of computer-based sentiment analysis in the Ukrainian language. Science and Education a New Dimension, VII(189)(55), 10–13.* Retrieved from https://seanewdim.com/wp-content/uploads/2021/04/Linguistic-approach-for-development-of-computer-based-sentiment-analysis-in-the-Ukrainian-language-N.-Darchuk.pdf

Kyrychenko, R. (2021). Typology of tasks of machine analysis of texts in contemporary sociology. Sociological Studios, 2(19), 53–62. Retrieved from https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1564492

Riabyshev, O., Yerokhin, A., & Bakhmet, A. (2021). Analysis of the sentiment of the text in the Ukrainian language. Bionics of Intelligence, (96), 15–21. Retrieved from https://openarchive.nure.ua/server/api/core/bitstreams/f59561cb-66a5-4f99-b6ff-cf30a5162f91/content

Devlin, J., Chang, M.-W., Lee, K., & Toutanova, K. (2018). BERT: Pre-training of deep bidirectional transformers for language understanding. Cornell University. Retrieved from https://arxiv.org/abs/1810.04805

Amazon Web Services. (2025). What is sentiment analysis? Sentiment analysis explained. Retrieved from https://aws.amazon.com/what-is/sentiment-analysis

Baccianella, S., Esuli, A., & Sebastiani, F. (2010). SentiWordNet 3.0: An enhanced lexical resource for sentiment analysis and opinion mining. In Proceedings of the Seventh International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC’10) (pp. 2000–2004).

scikit-learn. (n.d.). Machine learning in Python. Retrieved from https://scikit-learn.org

CrowdStrike. (2025). Falcon Endpoint Protection Platform (EPP). Retrieved from https://www.crowdstrike.co.uk/falcon-platform

Darktrace. (2025). ActiveAI Security Platform | The essential AI cybersecurity platform. Retrieved from https://www.darktrace.com/platform

Microsoft. (2025). Microsoft Security Copilot. Retrieved from https://www.microsoft.com/en-us/security/business/ai-machine-learning/microsoft-security-copilot

Sift. (2025). Why Sift. Retrieved from https://sift.com/why-sift

Downloads


Переглядів анотації: 117

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Андрушко, Д., Шедін , Д., & Чакрян, В. (2025). МЕТОДИКА ВИЯВЛЕННЯ ШКІДЛИВОГО КОНТЕНТУ ЗА ДОПОМОГОЮ СЕНТИМЕНТАЛЬНОГО АНАЛІЗУ. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка», 2(30), 383–391. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.30.921