МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ КОГНІТИВНИХ НАВИЧОК СПЕЦІАЛІСТІВ З КІБЕРБЕЗПЕКИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.30.973Ключові слова:
інформаційна безпека; кібербезпека; когнітивні навички; захист інформації; модель формування когнітивних навичок.Анотація
Дана стаття присвячена розробці та теоретичному обґрунтуванні методики формування когнітивних навичок у спеціалістів з інформаційної та кібернетичної безпеки, впровадження якої дозволить удосконалити професійну підготовку спеціалістів та сприятиме підвищенню мотивації у навчальному процесі. Актуальність проблеми підготовки висококваліфікованих спеціалістів з кібербезпеки зумовлено стрімким зростання кіберзагроз, що вимагає не лише технічних знань людини, але й розвинених когнітивних навичок (критичного мислення, здатності до швидкого прийняття рішень, розпізнавання патернів та стійкості до стресу). Шляхом аналізу психологічної та методичної літератури деталізовано суть та структуру поняття «когнітивні навички», які є критичними для спеціалістів з інформаційної та кібербезпеки. На основі проблемно-діяльнісного та особистісно орієнтованого підходів розроблено модель формування когнітивних навичок спеціалістів з кібербезпеки, основними етапами якої є діагностичний, формувальний та контрольно-коригуючий. Спираючись на принципи системності та професійної спрямованості визначено формувальний блок, що містить змістову та діяльнісну складову. Змістова частина методики охоплює науково-методичне забезпечення дисциплін спеціальності F5, програмне забезпечення для навчальних активностей та спеціалізовані тести з психології. Діяльнісна частина моделі забезпечується тренінгами, симуляційними вправами такими як імітація кібератак в середовищі кіберполігону, ігровими методами (зловмисник – спеціалістів з безпеки) та когнітивними тренажерами спрямованими на розвиток уваги, пам’яті, швидкості обробки інформації. Окреслено педагогічні умови для ефективної реалізації даної методики, зокрема, готовність та кваліфікація викладачів і технічне забезпечення. Результати дослідження можуть бути використані закладами вищої освіти та навчальними центрами для модернізації навчальних програм та підвищення якості підготовки фахівців у сфері інформаційної безпеки.
Завантаження
Посилання
Maalem Lahcen, R. A., Caulkins, B., Mohapatra, R., et al. (2020). Review and insight on the behavioral aspects of cybersecurity. Cybersecurity, 3(10). https://doi.org/10.1186/s42400-020-00050-w
Bone, J. (2024). Cognition in cybersecurity situational awareness. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.23490.59842
Eden, S., & Kasowaki, L. (2023). The human element in cybersecurity: Understanding and mitigating risks. EasyChair Preprint, 11642.
Andrade, R. O., & Yoo, S. G. (2019). Cognitive security: A comprehensive study of cognitive science in cybersecurity. Journal of Information Security and Applications, 48. https://doi.org/10.1016/j.jisa.2019.06.008
Jiang, Y., & Atif, Y. (2021). A selective ensemble model for cognitive cybersecurity analysis. Journal of Network and Computer Applications, 193, 103210. https://doi.org/10.1016/j.jnca.2021.103210
Jøsok, Ø., Lugo, R., Knox, B. J., Sütterlin, S., & Helkala, K. (2019). Self-regulation and cognitive agility in cyber operations. Frontiers in Psychology, 10, 875. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00875
Burguin, Y., Rauffet, P., Espes, D., Chauvin, C., & Le Parc, P. (2022). RESCAPE Project: Tool for cyberdefense adaptive training based on the classification of operator cognitive state. 13th AHFE Conference (Applied Human Factors and Ergonomics), New York, United States.
Musazade, N., Mezei, J., & Wang, X. (2025). Exploring the impact of AI tools on cognitive skills: A comparative analysis. Algorithms, 18(10), 631. https://doi.org/10.3390/a18100631
Cole, K. A., Francis, A. L., Rogers, M. K., & Balazs, J. (2025). Can individual differences in cognitive capacity predict cybersecurity performance? Computers & Security, 155, 104497. https://doi.org/10.1016/j.cose.2025.104497
Lugo, R. G., Firth-Clark, A., Knox, B. J., Jøsok, Ø., Helkala, K., & Sütterlin, S. (2019). Cognitive profiles and education of female cyber defence operators. In D. Schmorrow & C. Fidopiastis (Eds.), Augmented cognition. HCII 2019. Lecture Notes in Computer Science (Vol. 11580). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-22419-6_40
Ullah, F., Ye, X., Fatima, U., Akhtar, Z., Wu, Y., & Ahmad, H. (2025). What skills do cyber security professionals need? https://doi.org/10.48550/arXiv.2502.13658
Campbell, S. G., Saner, L. D., & Bunting, M. F. (2016). Characterizing cybersecurity jobs: Applying the cyber aptitude and talent assessment framework. In Proceedings of the Symposium and Bootcamp on the Science of Security (HotSos '16) (pp. 25–27). ACM. https://doi.org/10.1145/2898375.2898394
Khadka, K., & Ullah, A. B. (2025). Human factors in cybersecurity: An interdisciplinary review and framework proposal. International Journal of Information Security, 24, 119. https://doi.org/10.1007/s10207-025-01032-0
Maksymenko, S., Derkach, L., Kirichevska, E., & Kasynets, M. (2022). Psychology of cognitive processes: A scientific manual. Kyiv: Lyudmila Publishing House.
Maksymenko, S. D., Irkhin, Yu. B., Derkach, L. M., Marusynets, M. M., & Kasynets, M. M. (2023). Psychological organization of modular formation of cognitive abilities: Genetic-creative approach (Vol. 2). Kyiv: Lyudmila Publishing House.
Shapar, V. B. (2007). Modern explanatory psychological dictionary. Kharkiv: Prapor. ISBN 966-7880-85-0.
Mukan, N., Chubinska, N., & Stasyshyn, R. (2023). The role and significance of cognitive and metacognitive skills in the professional activity of a lawyer. Academic Visions, (22). https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/477
Nosenko, E. L. (2003). Emotional intelligence: Conceptualization of the phenomenon, basic functions. Kyiv: Higher School.
Tang, K. S. (2020). The use of epistemic tools to facilitate epistemic cognition and metacognition in developing scientific explanation. Cognition and Instruction, 38(4), 474–502.
Hanushek, E. A., et al. (2025). Age and cognitive skills: Use it or lose it. Science Advances, 11, eads1560. https://doi.org/10.1126/sciadv.ads1560
Shevchenko, S., Zhdanova, Y., Shevchenko, H., Nehodenko, O., & Spasiteleva, S. (2023). Information security risk management using cognitive modeling. Cybersecurity Providing in Information and Telecommunication Systems, 3550, 297–305. https://ceur-ws.org/Vol-3550/short15.pdf
Shevchenko, S., Zhdanova, Y., Kryvytska, O., Shevchenko, H., & Spasiteleva, S. (2024). Fuzzy cognitive mapping as a scenario approach for information security risk analysis. Cybersecurity Providing in Information and Telecommunication Systems II, 3826, 356–362. https://ceur-ws.org/Vol-3826/short28.pdf
Shevchenko, S., Zhdanova, Y., Skladannyi, P., & Petrenko, T. (2024). Fuzzy cognitive maps as a tool for visualizing incident response scenarios in security systems. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 2(26), 417–429. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2024.26.707
Vdovichenko, O. (2020). Conceptual foundations of personality risk: A cyclical structural-process model. Bulletin of the KhNPU named after G.S. Skovoroda. Psychology, 18–36.
McIntire, L. K., et al. (2013). Detection of vigilance performance using eye blinks. Applied Ergonomics. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2013.04.020
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135–168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750
Njoga, D. A. O., Liyala, S., & Abeka, S. (2022). Influence of cognitive agility of cyber operators on situationally aware cyberspace protection. International Journal of Innovative Research and Advanced Studies (IJIRAS), 9.
Shevchenko, S. M. (2007). Pedagogical conditions for the formation of analytical thinking of students of higher technical educational institutions. Pedagogy, Psychology and Medical-Biological Problems of Physical Education and Sports, (3), 151–154.
Shevchenko, S. M. (2013). Development of analytical thinking of students of higher technical educational institutions in the process of studying mathematical disciplines (Doctoral dissertation). National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov, Kyiv.
Buriachok, V. L., Shevchenko, S. M., & Skladannyi, P. M. (2018). Virtual laboratory for process modeling in information and cybersecurity as a means of forming students' practical skills. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 2(2), 98–104. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2018.2.98104
Zhdanova, Y., Spasiteleva, S., & Shevchenko, S. (2019). Application of the Security.Cryptography class library for practical training of cybersecurity specialists. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 4(4), 44–53. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2019.4.4453
Zhdanova, Y., Spasiteleva, S., & Shevchenko, S. (2019). Formation of IT students’ competencies in information protection using cryptographic services .NET Framework. Physics and Mathematics Education, 1(19), 48–54.
Zhdanova, Y., Spasiteleva, S., Shevchenko, S., & Kravchuk, K. (2020). Applied and methodical aspects of using hash functions for information security. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 4(8), 85–96. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2020.8.8596
Shevchenko, S., Zhdanova, Y., Spasiteleva, S., & Skladannyi, P. (2020). Conducting a SWOT-analysis of information risk assessment as a means of forming practical skills of Students Specialty 125 Cyber Security. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 2(10), 158–168. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2020.10.158168
Buriachok, V., Korshun, N., Shevchenko, S., & Skladannyi, P. (2020). Application of NI Multisim environment in the practical skills building for students of 125 “Cybersecurity” specialty. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 9(1), 159–196. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2020.9.159169
Buriachok, V., Shevchenko, S., Zhdanova, Y., & Skladannyi, P. (2021). Interdisciplinary approach to the development of information security risk management skills on the basis of decision-making theory. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 3(11), 155–165. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2021.11.155165
Shevchenko, S., Zhdanova, Y., & Kravchuk, K. (2021). Information protection model based on information security risk assessment for small and medium-sized businesses. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 2(14), 158–175. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2021.14.158175
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Світлана Шевченко , Юлія Жданова, Світлана Спасітєлєва

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.