ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ КІБЕРБЕЗПЕКИ ЗАВДЯКИ ІНІЦІАТИВІ «СТУДЕНТСЬКІ КІБЕРБРИГАДИ»
DOI:
https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.31.1006Ключові слова:
кіберзахист, практична підготовка, студентські кібербригади, об’єкти критичної інфраструктури, професійні компетентностіАнотація
У статті досліджується актуальна проблема підготовки фахівців у галузі кібербезпеки в умовах зростання кількості кіберзагроз і дефіциту кваліфікованих кадрів. Традиційні підходи до підготовки спеціалістів з кібербезпеки, які, в основному, базуються на лекційних та лабораторних заняттях, не в повній мірі відповідають вимогам сьогодення. Нинішній час характеризується стрімким розвитком інформаційних технологій, що вимагає постійного оновлення знань і навичок по захисту від кіберзлочинців. Відповідно зростає необхідність формування практичних навичок, які можна набути лише в умовах наближених до реального професійного середовища. Визначено, що ефективне формування професійних компетентностей майбутніх спеціалістів неможливе без постійної практичної підготовки, спрямованої на набуття реального досвіду роботи з інструментами кіберзахисту, аналізу та реагування на інциденти безпеки. Як один з варіантів покращення професійної підготовки майбутніх спеціалістів з кібербезпеки запропоновано модель інтеграції практичної підготовки у вигляді ініціативи студентські кібербригади. Ця ініціатива започаткована в Сумському державному університеті. Описано структуру організації діяльності таких студентських кібербригад, основні напрямки їх роботи та результати пілотного впровадження. Показано, що реалізація такої моделі сприяє одночасному зміцненню кіберстійкості об’єктів критичної інфраструктури та формуванню кадрового резерву у сфері кібербезпеки. Результати впровадження підтвердили ефективність запропонованого підходу та його відповідність сучасним потребам держави, освіти і бізнесу. Планується розширення мережі партнерських об’єктів критичної інфраструктури на яких будуть задіяні студентські кібербригади, удосконалення програм підготовки студентів з урахуванням новітніх кіберзагроз, інтеграцію результатів роботи кібербригад у національні платформи кіберзахисту, а також поступове впровадження моделі дуальної освіти для поглибленої професійної підготовки здобувачів вищої освіти у сфері кібербезпеки.
Завантаження
Посилання
Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 125 «Kiberbezpeka» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity, Nakaz No. 1074 (2018) (Ukraine). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/125-Kiberbezpeka-bakalavr.20.01.22.pdf
Danyk, Y. (2019). Osoblyvosti stvorennia kiberpolihoniv dlia doslidzhennia kompleksnykh kiberdii ta pidhotovky fakhivtsiv z kiberbezpeky. Suchasni informatsiini tekhnolohii u sferi bezpeky ta oborony, 34(1), 95–102. https://doi.org/10.33099/2311-7249/2019-34-1-95-102
Buriachok, V. L., Shevchenko, S. M., & Skladannyi, P. M. (2018). Virtual Laboratory for Modeling of Processes in Informational and Cyber Securities as a form of Forming Practical Skills of StudentS. Cybersecurity: Education, Science, Technique, (2), 98–104. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2018.2.98104
Yashchyk, O. B., & Yashchyk, A. O. (2025). Profesiina spriamovanist navchannia kiberbezpeky studentiv inzhenernykh spetsialnostei: osoblyvosti formuvannia znan ta vmin. In Tsyfrova transformatsiia v osviti: vyklyky ta perspektyvy (pp. 198–201). Vyd-vo UDU imeni Mykhaila Drahomanova. https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ce307511-660a-482c-8929-ad9271535916/content
Kataiev, V. S., & Yaremchuk, Yu. Ye. (2020). Problemy pidhotovky fakhivtsiv u sferi kiberbezpeky. In Problemy vyshchoi matematychnoi osvity: vyklyky suchasnosti. VNTU. https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/pmovc20/paper/view/10326
Horlynskyi, V. V., & Horlynskyi, B. V. (2021). Analiz kliuchovykh chynnykiv formuvannia systemy kompetentnostei fakhivtsiv u haluzi kiberbezpeky. Information Technology and Security, 9(2), 219–231. https://doi.org/10.20535/2411-1031.2021.9.2.249976
Merkulova, K. V. (2018). Osoblyvosti pidhotovky fakhivtsiv z kiberbezpeky u mariupolskomu derzhavnomu universyteti. In Kiberbezpeka u systemi natsionalnoi bezpeky Ukrainy: priorytetni napriamy rozvytku (pp. 59–61). Mariupolskyi derzhavnyi universytet.
Syniavina, Yu. V., Chalyi, I. V., & Butenko, T. A. (2024). Yevropeiska intehratsiia ta praktychna pidhotovka fakhivtsiv z kiberbezpeky: vyklyky i mozhlyvosti. In Modernizatsiia vyshchoi osvity ta zabezpechennia yakosti osvitnoi diialnosti v umovakh yevropeiskoi intehratsii (pp. 245–247). DBTU. https://repo.btu.kharkiv.ua/items/40e96ef8-bfd9-4281-8c05-57730ed6fbdb
Braiko, B. V. (2020). Profesiina pidhotovka mahistriv z kiberbezpeky v universytetakh Velykoi Brytanii [Extended abstract of dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences, Khmelnytskyi Natsionalnyi Universytet]. https://elar.khmnu.edu.ua/items/85b986c1-c90d-4908-82a4-b954996d787e
Bystrova, B. V. (2018). Profesiina pidhotovka bakalavriv z kiberbezpeky u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA [Dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences, Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh]. https://ipood.com.ua/data/avtoreferaty_i_dysertatsii/2018/diser_BYSTROVA_pas.pdf
Fore, P., & Suarez, J. (2023, October 25). Google is providing $20 million to university-based cybersecurity clinics—empowering students to gain hands-on experience within their own communities | Fortune Education. Fortune Education. https://fortune.com/education/articles/consortium-of-cybersecurity-clinics-google-investment-cyber-learning-certificates/
Google Cybersecurity Clinics Fund. (n.d.). Google Cybersecurity Clinics Fund. https://cyberclinics.withgoogle.com/
CISA Publishes Guide to Support University Cybersecurity Clinics | CISA. (2024, February 28). Cybersecurity and Infrastructure Security Agency CISA. https://www.cisa.gov/news-events/news/cisa-publishes-guide-support-university-cybersecurity-clinics
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ігор Пугач, Вадим Кальченко , Володимир Любчак, Віктор Ободяк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.