МОДЕЛЬ ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2663-4023.2023.22.2042013

Ключові слова:

електронна комерція; модель впровадження технологій; інформаційно-комунікаційна технологія; ланцюг створення вартості електронної комерції; суб’єкт господарювання

Анотація

У статті виокремлено класифікацію типів і форм електронної комерції в залежності від відносин між залученими сторонами, а також від типів підприємств, що здійснюють комерційну діяльність. Проаналізовані дослідження кореляції між переходом на електронну комерцію і  зростанням продуктивності суб’єкта господарювання дозволили зробити висновок про відсутність єдиного підходу до впливу впровадження інформаційно-комунікаційних технологій на результат діяльності підприємства. Розглянуто технологічні фактори впровадження електронної комерції на підприємствах малого та середнього бізнесу, у тому числі: гнучкість організації, зовнішній тиск, відчутна простота використання, усвідомлена корисність. Модель технологічного впровадження електронної комерції ґрунтується на дослідженнях К. Фляйшера, яка аналізує такі важливі аспекти діяльності суб’єкта господарювання, як: технологічний, що характеризує фірму, існуючі та майбутні технології; організаційний, що стосується розміру фірми та її сфери діяльності, організаційної структури та внутрішніх ресурсів, аспект навколишнього середовища, що стосується сфери, де компанія існує, що стосується галузей, конкурентів та існуючих відносин з урядом. Модель доповнено такими елементами, як використання електронного обміну даними, взаємовідносини з діловими партнерами, перешкоди і ризики. Питання процесу впровадження електронної комерції розглядається з практичної точки зору як важливий конкурентоспроможний інструмент для вітчизняних компаній, що все більше характеризується відсутністю кордонів, інтернаціоналізацією та так званою «технологічною ліквідністю». Виокремлено суттєві причини впровадження технологій електронної комерції вітчизняними підприємствами. Розглянуто процес ланцюга створення вартості в електронній комерції. Ланцюг створення вартості — це бізнес-модель, яка описує компанію, розбиваючи низку заходів, які додають вартість або витрати на кожному етапі процесу. Відзначено, що великі компанії демонструють більшу тенденцію до розвитку фрагментованих ланцюгів вартості без адекватної системи виробничих відносин залежно від їх бізнес-моделі. Відзначено великі розбіжності в оцінці впливу впровадження електронної комерції на ринок праці.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

UNCTAD. Information economy report 2015: Unlocking the Potential of E- commerce for Developing Countries. UN. 2015 https://unctad.org/system/files/official-document/ier2015_en.pdf

Wang, Y., & SHI, X. (2011). Thrive, not just survive: Enhance dynamic capabilities of SMEs through IS competence. Journal of Systems and Information Technology, 13(2), 200-222. https://doi.org/10.1108/13287261111136016.

Ocha M.L. Factors that influence adoption and frequency of use of e- commerce by micro and small enterprises in Ksiumu, Kenia. MBA Research Project. University of Nairobi. 2011 http://erepository.uonbi.ac.ke:8080/xmlui/handle/123456789/13001

Chubaievskyi, V., Lakhno, V., Kryvoruchko, O., Kasatkin, D., Desiatko, A., & Blozva, A. (2021). EFFICIENCY OF THE INDICATORS INVESTMENT CALCULATION METHOD IN THE INFORMATION SECURITY SYSTEM OF INFORMATION OBJECTS. Electronic Professional Scientific Edition «Cybersecurity: Education, Science, Technique», 4(12), 96–107. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2021.12.96107

United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), ECommerce and Development Report, in Internet http://unctad.org/en/pages/publications/E-Commerce-and-Development Report-(Series).aspx

OECD, An action plan for electronic commerce, in Internet all’indirizzo http://www.oecd.org/development/electroniccommerce.htm

Stockdale, R. And Standing, C. (2006), "A classification model to support SME e‐commerce adoption initiatives", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 13 No. 3, pp. 381-394. https://doi.org/10.1108/14626000610680262

Lawrence J. and Tar U. (2010) Barriers to e-commerce in developing counties. Information, Society and Justice. 3(1): 23–35.

Lakhno, V., Mazaraki, A., Kasatkin, D., Kryvoruchko, O., Khorolska, K., Chubaievskyi, V. (2023). Models and Algorithms for Optimization of the Backup Equipment for the Intelligent Automated Control System Smart City. In: Ranganathan, G., Fernando, X., Rocha, Á. (eds) Inventive Communication and Computational Technologies. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 383. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-4960-9_57

Grandon E. and Pearson J. Electronic commerce adoption: An empirical study of small and medium US business. Information and Management. 42: 197–216. 2004. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.12.010

Cockfield, Arthur and Hellerstein, Walter and Lamensch, Marie, Taxing Global Digital Commerce (December 1, 2019). Taxing Global Digital Commerce, ISBN 978-90-411-6709-5, 2020, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3515446

Kryvoruchko, O., Desiatko, A., Karpunin, I., Hnatchenko, D., Lakhno, M., Malikova, F., & Turdaliev, A. (2023). Cognitive Modeling and Formation of the Knowledge Base of the Information System for Assessing the Rating of Enterprises. International Journal of Electronics and Telecommunications, 697-705. DOI: 10.24425/ijet.2023.147690

Martens B. What does economic research tell us about cross-border e- commerce in the EU digital single market? JRC-IPTS working paper on the digital economy. No 2013-04, Institute of Prospective Technological Studies, Joint Research Center. 2013 https://dx.doi.org/10.2791/83255

Lakhno, V., Akhmetov, B., Mohylnyi, H., Blozva, A., Chubaievskyi, V., Kryvoruchko, O., Desiatko, A. Multi-criterial optimization composition of cyber security circuits based on genetic algorithm (2022) Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 100 (7), pp. 1996-2006. https://www.jatit.org/volumes/Vol100No7/3Vol100No7.pdf

Khorolska, K., Lazorenko, V., Bebeshko, B., Desiatko, A., Kharchenko, O., Yaremych, V. (2022). Usage of Clustering in Decision Support System. In: Raj, J.S., Palanisamy, R., Perikos, I., Shi, Y. (eds) Intelligent Sustainable Systems. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 213. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2422-3_49

Lakhno, V., Akhmetov, B., Smirnov, O., Chubaievskyi, V., Khorolska, K., Bebeshko, B. (2023). Selection of a Rational Composition of İnformation Protection Means Using a Genetic Algorithm. In: Rajakumar, G., Du, KL., Vuppalapati, C., Beligiannis, G.N. (eds) Intelligent Communication Technologies and Virtual Mobile Networks. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies, vol 131. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-1844-5_2

Downloads


Переглядів анотації: 300

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Харченко, О., & Яремич, В. (2023). МОДЕЛЬ ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка», 2(22), 204–213. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2023.22.2042013