ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОЦІНЮВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ: ВИКЛИКИ, ОБМЕЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ СИСТЕМ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.30.917Ключові слова:
інтелектуально-інформаційна система, система підтримки прийняття рішень, компетентність, штучний інтелект, здобувач освітиАнотація
Стаття присвячена концептуальному обґрунтуванню інтелектуально-інформаційної системи оцінювання компетентностей як інструменту подолання обмежень традиційних підходів та забезпечення індивідуалізації освітнього процесу в умовах цифровізації вищої освіти. Розглянуто глобальну проблему розриву між вимогами компетентнісного підходу та наявними інструментами оцінювання, що не відповідають потребам індивідуалізації освітнього процесу. Проаналізовано обмеження традиційних систем управління навчанням (LMS), які демонструють значні недоліки у здатності аналізувати якісну інформацію та забезпечувати адаптивність системи до індивідуальних потреб здобувачів освіти. У теоретичній частині дослідження визначено сутність компетентності як комплексного динамічного набору професійних знань, навиків, умінь та ціннісних орієнтацій, обґрунтовано принципи оцінювання компетентностей та розкрито характеристики інтелектуальних систем як нового класу автоматизованих систем обробки інформації. Розроблено концептуальну архітектуру інтелектуально-інформаційної системи оцінювання компетентностей, що інтегрує множинні джерела даних, складні аналітичні модулі та механізми адаптивності. Результати дослідження показують виняткові можливості інтелектуально-інформаційних систем у всебічній оцінці компетентностей, пристосуванні навчальних матеріалів, створенні персоналізованих порад та проведенні глибокого семантичного аналізу. У межах оцінювання компетентностей детально розглянуто опрацювання природної мови, системи підтримки рішень, а також застосування технологій нейронних мереж. Ключові обмеження та виклики в процесі впровадження інтелектуальних систем були проаналізовані, а саме складність моделювання креативної діяльності, проблема так званого “чорного ящика”, вимоги щодо належної якості даних і забезпечення інформаційної безпеки. Система має потенціал для підвищення якості освітнього процесу. Це відбувається внаслідок індивідуалізації, персоналізації та безперервного вдосконалення освітніх практик, що засвідчує концептуальне підґрунтя.Запропонована когнітивна технологія формування компетентностей інтегрує індивідуалізований підхід до навчання та забезпечує циклічний процес безперервного розвитку компетентностей здобувачів освіти.
Завантаження
Посилання
Vasyliev, A. V., Dovbysh, A. S., & Liubchak, V. O. (2013). Intelektualni informatsiini tekhnolohii v elektronnomu navchanni. Sumskyi derzhavnyi universytet.
Dzyna, L. S. (2024). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti uchniv z fizyky v konteksti vprovadzhennia STREAM-osvity [Neopubl. dys. d-ra filosofii v haluzi pedahohiky]. Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi zaklad "Donbaskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet".
Dron, V. (2022). Formuvannia doslidnytskykh kompetentnostei u zdobuvachiv osvity pid chas kompiuternoho modeliuvannia fizychnykh yavyshch ta protsesiv pry dystantsiinomu navchann. mat. osvita, 35(3), 19–25. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2022-035-3-003.
Dubaseniuk, O. A. (2016). Profesiino-pedahohichna osvita: metodolohiia, teoriia, praktyka (T. 1). Dubaseniuk O. A. Profesiino-pedahohichna osvita: metodolohiia, teoriia, praktyka.
Yershov, O. V. (2023). Tendentsii rozvytku IT-osvity v nezalezhnii Ukraini. "Vydavnytstvo Liudmyla".
Kostiuk, Yu., Kryvoruchko, O., Desiatko, A., & Zakharov, R. (2024). Rozrobka systemy pidtrymky pryiniattia rishen u zakladi vyshchoi osvity iz zastosuvanniam proektno-oriientovanoho ta kompetentnisnoho pidkhodiv. Nauka i tekhnika sohodni, (4(32)), 1048–1068. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-4(32)-1048-1068
Marienko, M., & Kovalenko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti. mat. i>, 38(1), 48–53. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Pro zakhyst informatsii v informatsiino-telekomunikatsiinykh systemakh, Zakon Ukrainy № VR 80/94(2025) (Ukraina). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80/94-вр#Text
Pro osvitu, Zakon Ukrainy № 2145-VIII (2025) (Ukraina). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Subbotin, S. O. (2008). Podannia y obrobka znan u systemakh shtuchnoho intelektu ta pidtrymky pryiniattia rishen. ZNTU.
Tokar, V., Dubykivskyi, S., Palahuta, K., Samoilenko, Yu., & Pashorin, V. (2023). Arkhitektura intelektualnykh system pryiniattia rishen informatsiinoi infrastruktury ZVO z urakhuvanniam vymoh YeS. Information Technology and Society, (1 (7)), 80–87. https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.1.11
Sharov, S. V., Lubko, D. V., & Osadchyi, V. V. (2015). Intelektualni informatsiini systemy. MDPU im. B. Khmelnytskoho.
Shevchenko, L. S. (2016). Universytetska osvita: ekonomichni priorytety ta upravlinnia rozvytkom. Pravo.
Shyshkina, M., & Nosenko, Yu. (2023). Perspektyvni tekhnolohii z elementamy shtuchnoho intelektu dlia profesiinoho rozvytku pedahohichnykh kadriv. mat. osvita, 38(1), 66–71. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-010
Desiatko, A., Khorolska, N., & Chubaievskyi, V. (2024). Cognitive technology for the formation of competencies of students in the study of natural science subjects. Cybersecurity: Education, Science, Technique, 3(23), 237–245. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2024.23.237245
Kryvoruchko, O., Kostiuk, Y., & Samoilenko, Y. (2021). Information subsystem of product quality using shuhart chart. Management of Development of Complex Systems, (47), 190–195. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2021.47.190-195
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр Харченко, Дмитро Бондаренко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.