ПІДХОДИ ДО КЛАСИФІКАЦІЇ КІБЕРСОЦІАЛЬНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗА СТУПЕНЕМ ІНТЕГРОВАНОСТІ В КІБЕРПРОСТІР ТА МОЖЛИВІ НАСЛІДКИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2663-4023.2023.19.8395Ключові слова:
підходи, класифікація, кіберсоціальність, військовослужбовці, Збройні Сили України, ступень інтегрованості, кіберпростір, наслідки, кібербезпека.Анотація
Сучасні досягнення науки і техніки дозволили людині створити не тільки обчислювальну техніку, але і вибудувати новий віртуальний простір “кіберпростір”. З появою кіберпростору одночасно розпочався процес кіберсоціалізації особистості доповнює цю властивість взаємодією і комунікацією людини з іншими людьми за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних, комп’ютерних, електронних і інтернет-технологій, що суттєво розширює область соціальних відносин і способів спільної діяльності, сприяє безпосередньому мобільному співробітництву, суттєво збільшуючи кількість трансакцій у часі, дозволяє задовольняти потребу в спілкуванні, забезпечуючи при цьому відносну психофізичну безпеку і комфорт. Метою статті є огляд становлення класифікації кіберсоціальності військовослужбовців за ступенем інтегрованості особистості в кіберсоціумі та найбільш ймовірні наслідки. Матеріали й методи. Для вирішення поставлених завдань використовується сукупність методів теоретичного дослідження: аналізу та узагальнення наукової літератури щодо проблеми дослідження: метод сходження від абстрактного до конкретного; метод порівняльного аналізу при оцінюванні новизни результатів дослідження; синтез та узагальнення – формулювання висновків та рекомендацій щодо продовження подальших досліджень. Результат дослідження. Розглянуто відомі підходи до класифікацій кіберсоціальності людей за ступенем інтегрованості особистості в кіберсоціумі. Визначено найбільш визнані класифікації кіберсоціальності людей ступенем інтегрованості особистості в кіберсоціумі. З’ясовано їх смисловий зміст. За результатами аналізу запропоновано найбільш ймовірну класифікацію кіберсоціальності військовослужбовців за ступенем інтегрованості особистості в кіберсоціумі. Запропоновано ймовірні рівні найбільшої схильності військовослужбовців до порушень в кіберпросторі. Встановлено, що кіберсоціалізовані військовослужбовці в залежності від внутрішньої мотиваційної характеристики можуть перейти від розряду захисників в розряд інсайдерів. Від цього принципово залежить національна безпека та кібероборона. Наукова новизна полягає в тому, що вперше запропоновано одну з можливих класифікацій кіберсоціальності військовослужбовців за ступенем інтегрованості особистості в кіберсоціумі і кіберпросторі з метою в подальшому прогнозувати ймовірні порушення кібербезпеки у Збройних Силах України. Практичне значення дослідження полягає в накопиченні статистичних даних по гуртуванню військовослужбовців за критеріями схильності до кіберсоціалізації. В сукупності із можливими наслідками прогнозувати розвиток подій у кіберпросторі. Перспективи подальших досліджень. Теоретичні результати, отримані в процесі наукового пошуку, складають основу для подальшого вивчення тенденції кіберсоціалізації військовослужбовців.
Завантаження
Посилання
Tverdynin, N.M. (2008). Tekhnoznanie i tekhnosotsium vzaimodeistvie v obrazovatelnom prostranstve: monografiia. Agentstvo «Sotsialnyi proekt».
Voinova, O.I., Pleshakov, V.A. (2012). Kiberontologicheskii podkhod v obrazovanii : monografiia. Norilskii industrialnyi institut.
Pleshakov, V.A. (2011). Teoriia kibersotsializatsii cheloveka. «Homo Cyberus».
Petriaev, S.Yu. (2014).“Kybersotsyalyzatsyia” – A ≠ A. Informatsiia i pravo, 3(12), 25–30.
Voloshyna, N.M., Zhohina, L.M., Mukohorenko, O.S. (2017). Do pytannia kibersotsializatsii ukrainskoho suspilstva. Tezy dopovidei ХІІІ Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii "Viiskova osvita i nauka: sohodennia ta maibutnie". Kyiv: VIKNU, 126–127.
Shcheglov, I.A. (2019). Kibersotsializatsiia kak predmet sotsialnofilosofskogo osmysleniia. Gumanitarnyi vestnik, 5, 1-10.
Brutova, M.A., Butorina, A.N., Malykhina, E.V. (2022). Problemy kibersotsializatsii v sovremennom tsifrovom prostranstve. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniia, 74-1, 46-48.
Aisina, R.M., Nesterova, A.A. (2019). Kibersotsializatsiia molodezhi v informatsionno-kommunikatsionnom prostranstve sovremennogo mira: effekty i riski. Sotsialnaia psikhologiia i obshchestvo, 10, 4, 42-57.
Kibersotsializatsiia. Slovari i entsiklopedii na Akademike. https dic academic ru dic nsf ruwiki 645594
Chitosca, M.I. (2006). The Internet as a socializing agent of the “M Generation”. Journal of Social Informatics, 5, 3–21.
Delaney, T., Madigan, T. (2017). Friendship and Happiness: And the Connection Between the Two. Jefferson, North Carolina, USA: McFarland & Company, Inc., Publishers.
Kozubtsov, I.N., Kozubtsova, L.M. (2022). Kiberpedagogika kak novaia tendentsiia v obrazovanii XXI veka: problemy i riski. Sbornik materialov Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii «Pedagogicheskoe obrazovanie v XXI veke prioritety i poiski», (Astana, 7 oktiabria), 402-409.
Kozubtsov, I.N., Kozubtsova, L.M., Lishchina, V.A. (2022). Rol motivatsionnoi kharakteristiki v ontologii kiberbezopasnosti. Scientific and Practical Cyber Security Journal (SPCSJ), 6(1), 15-23.
Kozharinova, A.K. (2016). Osmyslenie vliianiia razvitiia novykh kommunikatsionnykh tekhnologii na detei doshkolnogo vozrasta. Elektronnyi nauchno-publitsisticheskii zhurnal «Homo Cyberus», 1, http://journal.homocyberus.ru/vliyanie_novih_KT_na_detey_doshkolnogo_vozrasta.
Vorontsova, Iu., Ermolaev, V.V. (2016). Predstavleniia pokoleniia Z o svoei budushchei seme na primere litovskikh starsheklassnikov. Psikholog, 1, 1-12.
Voskresenskii, A.A., Rabosh, V.A., Suniagina, A.G. (2018). Postmaterialnye tsennosti pokoleniia Z na puti k obshchestvu znanii k postanovke problemy. Obshchestvo, Sreda, Razvitie, 1, 84-87.
Kulakova, A.B. (2018). Pokolenie Z teoreticheskii aspekt. Voprosy territorialnogo razvitiia, 2(42), DOI: 10.15838/tdi.2018.2.42.6.
Devterov, I.V. (2015). Intermen kvalifikatsiia ili novaia lichnost Sotsialno-antropologicheskii diskurs. Gumanitarnye nauki v XXI veke, XXIX, 56-60.
Vinogradskii, V.G., SHnurkina, M.A. (2006). Internet kak faktor sotsializatsii. Vestnik Saratovskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 3(15), 2, 221-225.
Aisina, R.M., Nesterova, A.A. (2019). Kibersotsializatsiia molodezhi v informatsionno-kommunikatsionnom prostranstve sovremennogo mira: effekty i riski. Sotsialnaia psikhologiia i obshchestvo, 10, 4, 42-57.
Chaika, H.V. (2013). Ohliad osoblyvostei tsinnisnykh oriientatsii korystuvachiv komp’iuternoi tekhniky. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii : zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy, 15, 302-330.
Chaika, H.V. (2006). Vplyv kompiuternykh ihor yak novoho chynnyka kultury na stanovlennia osobystosti. Aktualni problemy psykholohii, 3, 3, 218–296.
Kozubtsova, L.M., Kozubtsov, I.M., Tereshchenko, T.P., Bondarenko, T.V. (2022). Pro kibernebezpeku hry viiskovosluzhbovtsiamy u heolokatsiini ihry, perebuvaiuchy na vidomchykh ob’iektakh krytychnoi informatsiinoi infrastruktury. Elektronne fakhove naukove vydannia «Kiberbezpeka: osvita, nauka, tekhnika», 1, 17, 76 – 90.
Khlaponin, Iu.I., Lukianchuk, Iu.A., Kozubtsova, L.M., Kozubtsov, I.N. (2022). Igromaniia kak faktor narusheniia rabotnikami obieektov kriticheskoi infrastruktury lichnoi i vedomstvennoi kiberbezopasnosti. Scientific and Practical Cyber Security Journal (SPCSJ), 6(2), 30-37.
Kozubtsov, I.M. (2015). Pro motyvatsiinyi portret uchasnyky kibernetychnoho protystoiannia. Aktualni problemy rozvytku nauky i tekhniky: Materialy pershoi mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii. Zbirnyk tez. Kyiv: DUT, 208-211.
Kozubtsov, I.M., Kozubtsova, L.M., Zhyvylo, Ye.O., Kutsaiev, V.V. (2016). Pro neobkhidnist doslidzhennia motyvatsiinoi kharakterystyky viiskovosluzhbovtsiv pry dopusku yikh do kibernetychnoho protystoiannia. Naukovo-praktychna konferentsiia «Zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u pidhotovtsi ta diialnosti syl okhorony pravoporiadku» (Kharkiv, 17-18 bereznia). Kharkiv: Natsionalna akademiia Natsionalnoi hvardii Ukrainy, 35-36.